Hjälpsidor för ServIT Center

Chatt - CallCenter

Instruktionsfilm

Chatt

Ni kan ta emot kunder via chatt i realtid. Handläggare loggar in chattkö(er) för att ta emot chatt från kunder.

Ni klistrar in kod (hämtas via kontrollpanelen) på den sida där kund ska kunna starta chatt.


Förberedelser

För att kunna ta emot chatt behöver ni göra följande:
1. Beställa aktivering av funktionen via supporten.
2. Kunna logga in och bemanna chatt-kön (via klient eller webb).
3. Se till att klistra in kod (se exempel i kontrollpanelen) på er egen hemsida där era kunder ska kunna starta en chatt med er. Koden gör att en Chatt-knapp visas under chattens öppettider (se kalender) om chatt är bemannad.

Inställningar

Ni kan även specificera vad kunden måste fylla i innan chatten startar (t.ex. namn och kundnummer). Ni anger vilka fält som skall ingå och vilka fält som är obligatoriska att fylla i.

Avancerat anrop

Genom att klicka på Guide för att skapa chatt-kod dynamiskt kan man göra några mer avancerade inställningar:


- Välja kö (om man har flera olika)
- Aktivera chatt-ikon efter en viss fördröjning (om kund stannar X sekunder på sidan)
- Ange språk för chatt (kundens sida)
- Bestämma text som visas vid chatt-ikon vid uppstart.
- Ange egen stilkod (måste skapas/utvecklas först)

Låsta fält

Ni kan även skicka med data till chattformuläret från ert system. T.ex. om ni redan vet namn eller telefonnummer på besökaren. Detta gör ni genom att lägga till parametrar för valuex i anropet.
Exempel:
ServIt.Support({ token: "86142748fafea02a5c99fa91f5628948312ddca787a45dc96eff76b83f0d0808", fields: "2111" , value1: "Conny Thimren", value3: "0705630884", delay_show: 1, prompt_text: "Chatta med oss" });

Standardtexter

Ni kan registrera standardfraser som enkelt kan kopieras in i chatten av handläggare under pågende chatt. Detta görs på webben under Callcenter -> Avancerat -> Chatt snabbtexter. Texterna dyker upp som små snabbknappar i handläggarens chatt-gränssnitt.

Egen stil (css)

Det går även att anpassa den stil (färger/font) som används. Kontakta supporten för hur detta kan skapas/införas.

Teknik

Kunden måste ha javascript aktiverat i sin webbläsare för att kunna köra chatten.